Alpha 16 skupi się na walce i wszystkim co się z tym wiąże. Tak więc pojawi się kolejna (oprócz rycerza i kapłana) klasa postaci - łucznik oraz nowi przeciwnicy.
 

Łucznik

 
Łucznik awansuje z piechura (3 poziom), dzięki łukowi wytworzonemu przez cieślę. Zdobywane doświadczenie wpływa na zadawane obrażenia, zasięg i szybkość wystrzelonych strzał, które dzięki penetracji pancerza sprawiają, że łucznik jest idealnym przeciwnikiem dla ciężko opancerzonych potworów. W naturalny sposób pozostaje na tyłach frontu. W bezpośredniej konfrontacji będzie się bronił, ale w porównaniu z piechurem czy rycerzem nie przetrwa zbyt długo. Dlatego warto zadbać o to, żeby w drużynie była przynajmniej jedna klasa wyspecjalizowana w bliskiej walce. 
 
Do wyposażenia łucznika należą też kołczany o różnych poziomach. Kołczany wytwarzane są przez tkacza i nadają strzałom efekty, takie jak ogień czy trucizna. Te niższego poziomu oferują tylko jeden efekt, analogicznie lepsze kołczany ich wielokrotność. Odpowiedni przycisk pozwala nam na zmianę wybranego efektu w czasie walki. Ważnym elementem w walce jest to, iż łucznicy muszą mieć wrogów w zasięgu swojego wzroku, co eliminuje strzelanie na ślepo nad ścianami czy w powietrze, z najdzieją, że któraś ze strzał trafi w cel. W przypadku, gdy łucznik nie może automatycznie znaleźć przeciwnika lub chcemy odwrócić uwagę wroga od niego, można indywidualnie pokierować drogą naszej postaci. 
 
Albert, pracujący nad tą postacią, wciąż pracuje nad działaniem polecenia "bronić obszaru", dzięki któremu łucznicy nie będą (tak jak teraz) schodzić z dachów, np. wieżyczek obronnych, w celu zastrzelenia wroga inteligentnie ukrywającego się za jakimś obiektem.
 
Warto stworzyć drużynę złożoną z rycerza, piechura, łucznika i kapłana i podziwiać jak każdy automatycznie ze sobą współpracuje i dopełnia się, tak jak pierwotnie to zamierzono. 

 

Ogry

 
Model ogra czekał na odpowiedni moment na zaistnienie w grze... I ten czas właśnie nastał! Ogr to typowa postać walcząca bezpośrednio, przyjmująca na siebie większość ataków. Jest to postać porównywalna z naszym rycerzem. Dlatego też warto ręcznie pokierować walką tak, aby atak łuczników skupił się właśnie na ograch, natomiast piechurzy i rycerze atakowali pozostałych wrogów.
 
Niektóre ogry mają za zadanie wyważanie drzwi i nie są zaangażowane w walkę w jakikolwiek inny sposób. Dzięki temu pozostali przeciwnicy mogą dostać się do zamkniętych budynków i zaatakować ukrywających się tam osadników. Z tego powodu dodano też poziom wytrzymałości drzwi, co wprowadza dodatkowy element rozgrywki. Teraz bedziemy wybierać drzwi nie tylko ze względu na ich estetykę.
 
Zniszczone drzwi zostaną automatycznie zastąpione przez osadników, jeżeli będziemy posiadać w magazynie drzwi podobnego typu (chyba, że miasto będzie w trybie obronnym, przez co nasi ludzie są bardziej skupieni na podniesionym alarmie niż na pracy).