Niemal cały zespół tworzący Stonehearth zetknął się po raz pierwszy z produkcją gier. Wraz z upływem czasu nauczyli się wielu przydatnych rzeczy o byciu producentem, o branży gier w ogóle oraz o samych sobie. Dlatego też pod koniec sierpnia na stronie SH ruszył nowy projekt zatytułowany Tales of the Meta. Będzie to seria artykułów ukazujących nam proces powstawania Stoneheart.
Na początek - testowanie gry!
 
Automatyczny program testowy
 
Jest to program, który uruchamia grę (lub jej część) aby upewnić się, że nadal działa. Jest to ważne dla każdej istotnej części oprogramowania i stanowi jedyny dobry sposób na to, by pozostać przy zdrowych zmysłach, gdy mały zespół pracuje nad naprawdę dużym projektem.
 
W jednym z pierwszych artykułów (odsyłam do oryginału): Stonehearth Lua Test Framework Demo na oficjalnym blogu zaprezentowano działanie ówczesnego "programu testowego".
Stanowiło to dobry początek, jednak z czasem zaczęło w nim brakować wielu istotnych elementów.
Program ten nie umiał określić końcowego wyniku przeprowadzonego testu. W celu sprawdzenia czy gra jest uszkodzona, ktoś musiał obserwować działanie programu i wizualnie sprawdzać czy gra nie świruje. Dodatkowo nie odtwarzał prawidłowo interakcji gracza z grą. Tak wyglądał fragment kodu jednego z testów:
 
sh-ToM1
 
Prawdziwie zautomatyzowany program testowy powinien posiadać przynajmniej następujące cechy:
  • Umieć określić rezultat testu - wynik pozytywny, w przypadku osiągnięcia zamierzonego wyniku; wynik negatywny, gdy cel nie został uzyskany.
  • Uruchomić kilka testów równocześnie.
  • Zgłaszać niepowodzenie przeprowadzonego testu.
I taki, mniej więcej, poziom osiągnęli twórcy SH. Poniżej film prezentujący autotest w akcji.
 
 
 A tak wygląda obecny fragment kodu (dla porównania z zaprezentowanym powyżej):
 
sh-ToM2
 
Zautomatyzowane testy wydajności
 
Aby Stonehearth mógł dobrze działać na różnych konfiguracjach kart graficznych zespół skupił się na jak najwcześniejszym wyłapaniu możliwych problemów i błędów, korzystając z kilku testów badających różne aspekty gry: system AI, system pathfinding czy system renderowania. Badanie jest przeprowadzane na maszynach, takich jak: starej konfiguracji AMD, wysokiej klasy nVIDIA i AMD oraz kilku marki Intel.
Polega ono na przeprowadzeniu automatycznych testów najnowszej wersji SH za pomocą tzw. demona (ang. deamon), który zbiera wszystkie wyniki i wysyła je do centralnej bazy danych. Dzięki temu na każdej z wymienionych maszyn nie trzeba instalować aktualizacji gry, przeprowadzać testów i sprawdzać czy wszystko dobrze poszło.
Baza danych zestawia wyniki dla danego urządzenia w czytelny wykres, co pozwala na możliwie szybką reakcję.